Proces tworzenia projektu strony internetowej zaczyna się od zebrania informacji od klienta, następnie wykonania layoutu strony (projektu graficznego) i zatwierdzenia projektu. Budowa strony internetowej – kodowanie, to już druga część procesu budowania strony internetowej, a ostatnia wdrożenie i testy.
Budowa strony internetowej
Przyjrzyjmy się uważnie etapom tworzenia strony od zera.
- Najpierw wywiad z klientem zebranie potrzebnych informacji takich jak:
- profil firmy (branża),
- cel posiadania strony internetowej (informacyjny czy pozyskiwanie nowych klientów),
- czy klient ma wykupiony hosting i domenę,
- czy strona ma zawierać tylko podstawowe informacje o firmie,
- czy bardziej klientowi zależy na przedstawieniu oferty,
- czy na stronie ma być galeria,
- czy na stronie ma być formularz kontaktowy i mapa z dojazdem do firmy,
- czy klient będzie prowadził bloga firmowego tematycznie powiązanego z działalnością firmy,
- jakie materiały dostarczy klient (logo, opis o firmie, zdjęcia produktów, opis produktów, dane kontaktowe),
- jaka ma być kolorystyka strony (trzy główne bazowe kolory),
- jak często klient będzie wprowadzał nowe treści na stronę, ewentualnie jak często będzie dochodziło do potrzeby zmian w ofercie firmy,
- jak układ strony najbardziej klientowi odpowiada ( jedno, dwu, trzy kolumnowy a może One Page),
- czy klient chce zarządzać stroną przez CMS.
- Wykonanie szkicu projektu strony. Szkic ten zawiera układ strony, wraz z rozmieszeniem zawartości na stronie, takie jak logo, formularz kontaktowy, mapa z dojazdem, o firmie, oferta, galeria itp.
- Przygotowanie specyfikacji projektu wraz z zatwierdzonym projektem graficznym strony.
- Wstępna wycena oraz terminem realizacji.
- Pobranie zaliczki 10% wartości zlecenia.
- Na podstawie dostarczonych materiałów przez klienta, oraz wykonanej specyfikacji projektu strony internetowej grafik komputerowy wykonuje layout strony, czyli projekt graficzny.
- Po zatwierdzeniu przez klienta layout strony, można przystąpić do kodowania, gdzie tak naprawdę grafiką pozostaje tylko logo i zdjęcia produktów, cała reszta zostaje zakodowana w HTML, CSS, JavaScript i PHP.
- Wprowadzenie danych, czyli treści i zdjęć.
- Testy strony internetowej, naniesienie ewentualnych poprawek.
- Przedstawienie gotowego produktu klientowi.
- Finalizacja realizacji strony internetowej, wystawienie faktury.
- Po opłaceniu faktury przeniesienie strony na serwer klienta.
Pozycjonowanie i aktualizacje
Co do dalszej współpracy z klientem, wszystko zależy od wybranej formy aktualizacji i pozycjonowania strony internetowej. Samo posiadanie strony internetowej, może nie być wystarczające dla osiągnięcia wybranego celu. Chyba, że celem było przedstawienie oferty dotychczasowym klientom, którzy otrzymają wizytówkę firmy wraz z adresem strony. Jeśli jednak firmie zależy na zdobywaniu nowych klientów, poprzez właśnie zbudowaną stronę internetową niezbędna będzie reklama i pozycjonowanie, które może klient wykonać samodzielnie lub zlecić.